Kom alles over een auto te weten!

Maak geen dure fout. Doe een kentekencheck voordat u koopt.

Het Volkswagen dieselschandaal en de gevolgen voor Nederland

Op 18 september 2015 werd er een onderzoek gepubliceerd dat de hele wereld schokte. Zo bleek uit dit onderzoek van de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board (CARB) dat het gerenommeerde automerk Volkswagen al jaren fraudeert bij het verkopen van ‘zuinige’ dieselauto’s. Hoe Volkswagen precies heeft gefraudeerd en wat dit voor gevolgen heeft voor de Nederlandse consument, lees je in dit artikel.

 

De fraude van Volkswagen

Volkswagen is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van extra zuinige auto’s, net zoals andere automerken dit doen door de drang naar duurzaamheid onder consumenten. Volkswagen had een goede reputatie in Europa, maar de Amerikaanse consument zag de auto’s van het merk als vervuilende en niet-zuinige auto’s. Om de reputatie in Amerika te veranderen en hier ook markt te veroveren, bracht Volkswagen enkele zuinige dieselauto’s op de markt. Met deze auto’s werd volop geadverteerd in Amerika, maar toen bleek dat de auto’s helemaal niet zo zuinig waren als door Volkswagen werd geclaimd.

 

Uit het onderzoek van de EPA en de CARB bleek namelijk dat de dieselmotoren van de Volkswagen auto’s met behulp van specifieke software alleen aan de eisen voldoen als de wagen wordt getest. Kortom: de software die in de auto gemonteerd wordt, herkent wanneer er sprake is van een test en schakelt op dit moment over in een zuinige stand. Wordt er niet getest, dan is de auto helemaal niet zuinig. In feite zijn de auto’s dus niet alleen niet zo zuinig als Volkswagen heeft geclaimd, maar voldoen de auto’s zelfs niet eens aan de milieueisen die aan voertuigen worgen gesteld.

 

In eerste instantie leek de fraude door Volkswagen alleen in Amerika gepleegd te zijn, maar later ontdekten onderzoekers dat de fraude ook in andere landen van de wereld gepleegd is. Niet alleen in Amerika, maar ook in Duitsland, Nederland en andere landen in Europa rijden de vervuilende auto’s dus rond.

 

De gevolgen voor de Nederlandse consument

Omdat er ook in Nederland auto’s rondrijden die op deze manier door milieutests zijn gekomen, heeft het zogeheten Volkswagenschandaal ook invloed op de Nederlandse consument. Zo roept Volkswagen in Nederland ongeveer 160.000 auto’s terug om de sjoemelsoftware te verwijderen. Eventueel kun je de aanpassing van jouw auto ook weigeren.

 

Er zijn enkele initiatieven gestart door Volkswagen gedupeerden in Nederland om een schadevergoeding van Volkswagen te krijgen. Je kunt je als Volkswagen bezitter aansluiten bij deze initiatieven en op deze manier proberen een vergoeding te krijgen voor de fraude. Wel moet je er rekening mee houden dat je vaak een X bedrag moet inleggen om met de initiatieven mee te doen en dat je nooit zeker weet of je ook echt een vergoeding krijgt. Als je je aansluit bij de initiatieven, weet je dus niet zeker of je deze kleine investering terugkrijgt.

 

Je kunt achterhalen of jouw Volkswagen is uitgerust met de software door het chassisnummer van de auto te controleren. De chassisnummers van de auto’s met fraudesoftware zijn bekend, dus door jouw chassisnummer te controleren kun je eenvoudig achterhalen of je inderdaad een Volkswagen met fraudesoftware in je bezit hebt.

 

09-11-2015
We gebruiken cookies en soortgelijke technieken op onze website. We gebruiken zowel functionele als analytische cookies die zorgen voor een optimale gebruikerservaring. Kentekencheck-rdw.nl en derden plaatsen tracking-cookies om advertenties aan uw voorkeuren aan te passen. Door middel van deze tracking cookies kan uw internet gedrag worden gevolgd. Mee eens? Door dit rapport te sluiten of door onze website te blijven gebruiken, weten we dat u hiermee akkoord gaat. Wilt u meer informatie of wilt u alles over cookies lezen? Bekijk dan ons privacy- en cookiebeleid.
Oké‚ sluiten. Meer informatie
Privacy & Cookies Policy